Saturday, October 10, 2009

vier

Macam-macam terjadi hari ini..Ada yang membuatku tersentak. Ada yang membuatku termenung. Ada yang membuatku kagum. Kagum dengan Dia, pemilik jiwa ini.

Harapanku untuk beruzlah lagi bersama tuhanku hari ni tidak kesampaian. Asal pasang nasyid je dalam van, terus tidur. Bila time tak tidur..mostly fikir benda lain. Fikir apa ntah, tak ingat. tak fikir benda lain, dan kurang berbicara one-to-one with Allah. Ternyata, segalanya terjadi dengan izin Allah. Andai Allah izinkan, pasti aku dapat uzlah itu. Tapi andai Allah tak izinkan, tiada apa yang mampu buat ia terjadi. Mungkin kerna keinginan ku tidak cukup kuat pada kali ini? Mungkin kerna keikhlasanku tercalar dek niat-niat yang lain? Mungkin kerna aku sedang dalam kebahagiaan, hinggakan aku kurang merasai kebergantungan mutlak kepadaNya?
Na'uzubillah..

Tapi Alhamdulillah, banyak perkara lain yang aku kutip along the way. Aku yang sudah mula melatih kembali diriku untuk sentiasa ingat Allah dalam setiap apa yang aku lakukan. Moga ia berkekalan, ameen.



Hari ini, aku diizinkan Allah untuk turun 61m kedalam perut bumi untuk melihat batuan. Lebih specifik, aku diizinkan melihat lombong emas. Subhanallah.. betapa hebat ciptaanNya. Betapa setiap segala sesuatu berada didalam pengtahuanNya, biarpun perkara itu jauh didalam perut bumi. Masya-Allah.


Berada di situ buat aku terfikir..beginilah agaknya terowong-terowong di Palestine ye? Pastinya terowong di Palestine lebih sempit! gelap! tiada pengudaraan! hurm..

Bila pulang, internet buat hal. Tak pasal-pasal rasa bengang dengan internet. Terlupa sebentar unuk bersabar. Bila dah ingat perlu bersabar, terfikir alternatif, why not pakai internet 3?
So pergi selongkar beg nak cari modem 3. Dan subhanallah, Allah temukan juga aku dengan charger handphone ku yang selama ni aku sangkakan sudah hilang. Yang selama ini telah banyak kali aku cari dalam beg tak jumpa-jumpa. Subhanallah! Alhamdulillah! Allahuakbar!
Terasa amat bersyukur..
dan amat menyesal kerna tidak bersabar dari awal. Bukankah telah Allah katakan bahawa pada setiap yang ditentukanNya itu ada hikmahnya?

(Do you get it? Allah nak temukan aku kembali dengan charger fon ku. untuk itu Allah bagi internet ni tak betul. SO that bila internet Telekom tak betul, Allah boleh ilhamkan untuk ku cari modem 3. Dan dalam proses mencari mode 3, Allah akan temukan aku pada charger itu..get it? Tapi aku, bila internet tak betul, terus mengeluh! Sungguh, manusia itu bersifat keluh kesah!!)

Pastu kembali kepada internet, tetiba window mozilla buat hal. Tetiba java script pun taknak run. Pastu terasa bengang lagi. Sekali lagi aku terlupa untuk bersyukur dan bersabar. Alangkah teruknya diriku ini! Begitu mudah sekali lupa, walhal baru sebentar tadi Allah tunjukkan kekuasaanNya dan membuktikan bahawa disebalik setiap kejadian itu ada hikmahnya! Sekalipun tak mungkin kita mampu untuk memahami hikmah itu there and then!.

Ighfirly Ya Allah.. Ighfirly Ya Allah.. Ighfirly Ya Allah..

Mendapat berita yang agak menyedihkan juga mengenai sepupuku. Moga Allah menyelamatkannya. Moga Allah menyelamatkannya. Moga Allah menyelamatkannya.
Moga Allah bagi kekuatan kepada familinya. Ameen..

Hari ni juga, telah ke arah sesuatu yang pasti membawa perubahan besar dalam diriku. Tapi aku telah nekad. Dan ini usaha dari pihakku. Kini, aku serahkan segalanya kepada Allah. Moga Dia kurniakan yang terbaik buatku. Ameen.

0 comments:

Post a Comment