Wednesday, October 7, 2009

zwei

Currently experiencing belajar sampai nak muntah! Literally!...


Hati hari ini..alhamdulillah, tenang. Tanpa gangguan jahiliah lama.. plus, syaitan tidak berjaya menapaki jahiliah baru dalam hati. Moga ia sentiasa begini. (But I know it won't!..oh well, Let's enjoy it while it last!)


*Tapi ada satu perkara yang perlu aku mujahadahkan! Wahai diri, lawan la rasa malas itu!!*

Mutabaah amal sudah sekian lama dibiarkan kosong tak berisi. Haip..jangan malas2! Graf keimanan perlu diperhatikan sentiasa!

Sekarang tengah busy dengan assignment. Minggu depan, dalam masa 2 hari, ada 2 lab exam, 1 debate dan 1 poster presentation. Maka minggu ni banyak kena baca journal dan banyak kena buat group discussion. Dalam kesibukan diri dengan urusan duniawi, tadi tiba-tiba terfikir..kalau aku tiba-tiba mati, apa jadi dengan aku ya? Apa bekalan-bekalan terakhir aku untuk dibawa bersama ke dalam kubur?

Tetiba rasa sayu... sudah lama aku lupakan hakikat yang aku bakal mati rupanya. Kuburku...sentiasa bersedia menerima aku. Aku?..

Pastu pulak, hari ni je, ntah berapa banyak bencana jadi. Dengan dua gempa bumi pagi tadi, plus ribut taufan kat jepun, tsunami lagi, tanah runtuh lagi...masyaAllah..subhanallah..

Sedang ummatku di tempat lain menderita dengan bencana yang menimpa, aku? Hanya disibukkan dengan urusan2 universiti?
Terasa amat selfishnya diri.. terasa amat tak amik peduli pasal ummat.
Ummatku, maafkan aku atas keterlewatan serta kelalaian ku..
Moga apa yang aku usahakan sekarang adalah sebahagian usaha untuk aku menyelamatkan kalian kelak..


nasyid for the day: Kembali by Tashiru

Harapan dari setiap insan kesenangan serta ketenangan
mengarungi hidup ini tanpa ada cubaan
sayang harapan itu tak pasti karna cobaan akan terjadi
tuk menguji sabar diri dan ketaqwaan
akankah kita tetap tegar menjalaninya dengan keikhlasan
ataukah terjerumus ke dalam keputusasaan

Katakanlah kali ini adalah miliknya Allah
yang akan kembali kepadanya kapan dan dimana saja
dan berdoalah mohon ampunan dari semua kesalahan
agar mendapat keredhoan dan pertolongan

sayang harapan itu tak pasti karna cubaan akan terjadi
tuk menguji sabar diri dan ketaqwaan
akankah kita tetap tegar menjalaninya dengan keikhlasan
ataukah terjerumus kedalam keputusasaan

katakanlah kali ini adalah miliknya Allah
yang akan kembali kepadanya kapan dan dimana saja
dan berdoalah mohonampunan dari semua kesalahan
agar mendapat keredhaan dan pertolongan Dalam Ujian




0 comments:

Post a Comment